loading...
اندروید
امیر بازدید : 168 شنبه 13 شهریور 1395 نظرات (0)
این روزها پزشکان با شنیدن اخبار واگذاری دیالیز به بخش های خصوصی، نگران وضعیت بیماران هستند.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه گروه‌های مختلفی از بیماران درگیر مشکلات دیالیز با علل مختلفی بوده که با مراجعه کوتاهی به بخش های دیالیز مراکز درمانی و نشستن پای صحبت‌هایشان می توان با دغدغه ها و نگرانی های این بیماران آشنا شد. این در حالی است که نگرانی پزشکان برای بیمارانشان بیشتر از آنها نباشد، کمتر نیست. 
این روزها با مطرح شدن بحث واگذاری دیالیز به بخش خصوصی، پزشکان در گروه های مختلف به بیمارانشان و مشکلاتی که در اثر این واگذاری گریبانگیر آنها می شود، فکر می کنند و نه تنها فکر بلکه در جست‌وجوی راهی برای حل این دغدغه ها هستند.
در میان نفرولوژیست‌ها، که شاید بیشترین برخورد را با بیماران دیالیزی دارند این تکاپو بیشتر مشاهده می شود. بد نیست همراه شویم با درد و دل های یک پزشک تا درخصوص واگذاری دیالیز به بخش خصوصی و مشکلات ناشی از آن آگاه شویم. 
فیروز فصیح نفرولوژیست در گفت و گو با خبرنگار واحد بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: باتوجه به عدم سوددهی بخش های دیالیز و هزینه های گزاف آن برای دولت، تفکری مبنی بر واگذاری بخش های پردردسر همودیالیز به بخش خصوصی بر دولت القا شد تا دولت از این معضل گریبان گیر راحت شود.
وی با بیان اینکه اصل این طرح در واقع موجب خلاصى وزارت بهداشت و درمان از دردسرهای دياليز شده و در ظاهر به بهانه خصوصى‌سازى قرار بر واگذارى بخش‌هاى دياليز بيمارستان‌هاى دولتى و دانشگاهى به افراد حقيقى و يا حقوقى بوده است، تصریح کرد: در مورد بخش‌هاى همودياليز در بيمارستان هاى خصوصى این امر قدری مضحک به نظر می رسد؛ زيرا هم اکنون نیز در اختيار بخش خصوصى است.
پزشک جیره خوار؛ "بیزنس‌من‌"ها در بخش های دیالیز 
این متخصص نفرولوژی در خصوص دلایل مخالفت پزشکان با این طرح، بیان کرد: واگذاری بخش دیالیز به افراد حقیقی یا حقوقی غیر پزشک، موجب از بین رفتن فلسفه درمان و نظارت پزشک می شود و عملاً پزشک باید حق الزحمه خود را از يك بیزنس‌من (سوداگر) دریافت کرده و مطیع دستورات وی باشد حتی اگر در قراردادهای کاغذی نیز جز این ذکر شده باشد.
وی با بیان اینکه در صورت عدم افزایش هزینه تعرفه ها ، تنها راه سوددهی بخش های دیالیز پس از واگذاری مستلزم کاهش هزینه هایی نظیر پرسنلی، هزینه های جاری و هزینه های مواد مصرفی است؛ افزود: بخش خصوصی قطعا برای کاهش این هزینه ها ناچار به کاهش پرسنل، کم کردن آب، صابون و چسب گرفته تا غذا و ملحفه و سایر ملزومات بیماران و در نهایت تعویض وسایل مصرفی خوب دیالیز با تجهیزات نامرغوب است.
افزایش هزینه های دولت پس از واگذاری دیالیز 
فصیح در ادامه، اجرای این واگذاری را از نظر مالی و حتی رها شدن از زیر مسئولیت بیماران دیالیزی، به نفع دولت دانست و ابراز داشت: دولت باید متوجه باشد که همودیالیز برای بهبود کیفیت زندگی بیمار بوده و در صورت کاهش کیفیت بخش های همودیالیز، در آینده نه تنها خرج بیشتری برای درمان عوارض ناشی از آن بر دولت در بخش های دیگر درمانی تحمیل می شود بلکه امکان افزایش مرگ و میر این بیماران نیز وجود دارد.
وی با اشاره به اجرای این طرح در آمریکا، ترکیه و یا عربستان بطور دلخواه و با رقابتی شدید برای جذب بیشتر بیمار، یادآور شد: در این کشورها بیمار آزادانه به محض عدم رضایت از یک بخش و یا شرکت ضمن گزارش مراتب، فوری بخش خود را تعویض و به بخشی با خدمات بهتر و بیشتر می شود ولی متاسفانه بر اساس اطلاعات بنده در ایران هر فرد حقیقی یا حقوقی تنها می توانست اداره یک بخش را عهده دار شود. 
تصمیمات مسئولین؛ سرنوشت بیماران را رقم می‌زند
دکتر فصیح یکی از اساتید برجسته حوزه نفرولوژی است که این روزها با شنیدن اخبار واگذاری دیالیز نگران مشکلات و راه نامعلوم پس از واگذاری است. این پزشک با بیش از 35 سال تجربه و طبابت در رشته نفرولوژی و همودیالیز با طرح دلایل خود سعی در آگاه سازی مردم و مسئولین از نقشه راه پس از واگذاری داشته تا شاید بتوان تصمیمات درست‎تری در این خصوص اتخاذ کرد.
امروزه بیماران دیالیزی جامعه بزرگی را به خود اختصاص داده اند که در صورت عدم توجه، قطعا مشکلات بزرگتری همچون پیوند کلیه و هزینه های سنگینی را بر آینده سیستم بهداشت و درمان وارد می کند که باید به صورت ویژه به بهبود زندگی این بیماران با ارتقاء کیفیت بخش های دیالیز و ارائه خدمات مناسب کمک کرد.
همواره مسئولین در تلاش برای برداشتن باری از دوش مردم بوده اند. امیدواریم مسئولین این بار نیز چون گذشته در این راه با اتخاذ تصمیمات درست در کنار مردم حرکت کرده و راه را برای بیماران دیالیزی هموار کنند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1020
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 125
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 337
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 940
  • بازدید ماه : 2,243
  • بازدید سال : 43,288
  • بازدید کلی : 644,509